tirsdag 1. mai 2012

Hest...

Det har blitt mye hest på bloggen i det siste. Jeg beklager det ikke akkurat, for det er det beste dyr i verden, vakkert og kjærlig. Og jeg vet ikke hva jeg skulle beriket livet med, utenom min vakre familie, hvis det ikke var for dem.
Ikke minst er hestefolk en hest spesiell rase, og det er sjelden et kjedelig øyeblikk hestefolk i mellom. Det er alltid historier, morsomme og følelsesladde, oppturer og nedturer. Det er en helt spesiell, og til tider merkelig humor"vi"har.
Og for det meste dreier det seg om hest. Men når man har så så mye til felles skal det vanskelig gå galt.


Hesten er vakker, den er majestetisk, leken, den er sterk, hengiven, en kamerat for livstid hvis man lærer den å kjenne og komme til å samarbeide med. Kommer du inn på en hest, og dens sjel- da vil den gi ALT for deg.


Den har vært en hjelpsom arbeidskraft for mennesket i all sin tid, som transport og som maskineri for bonden. Og ikke minst har den så mye estetikk rundt sitt vesen at den har klart å prege motebildet i titalls år, kanskje hundrevis(!)av år.


Er det rart man fascineres av disse skapningene??
























3 kommentarer:

  1. Ikke rart i det hele tatt! Liker at det er masse hest på bloggen din :) Lykke til på neste stevne, cleo cirker som en super hest!

    SvarSlett
  2. Hei! Takk for en fin blogg:) jeg er mamma til en liten hestejente, men har aldri vært opptatt av hest selv før nå.. Du virker som du kan endel om hest, kunne du kanskje gitt litt tips og råd om hvordan man lar små barn forholde seg rundt de store dyrene?:) jeg har også to yngre jenter og vet ikke så mye mer enn at de bør være rolige, ikke gå bak hesten osv... Datteren min synes det er litt flaut at jeg ikke kan mer om hest så hun vil helst ikke at jeg skal spørre i stallen:) tusen takk hvis du får tid og ork til å skrive noe om emne en dag:)

    SvarSlett
  3. Hei og takk begge to! Og til"mamma til hestejente", det skal jeg finne tid til å skrive litt om snart, vet hvordan det er fra jeg var liten jente og vet hvordan det er nå som mine små også skal omgås hestene. I mellom tiden vil jeg si at kodeord er SKJØNN og INUTISJON. Se an hestens kroppsspråk, og sett deg inn i det- s kan man lett avgjøre hvor forsiktig man skal være. Men, det er store dyr, så man skal alltid ha respekt for de :)
    God helg!

    SvarSlett